Hyves lijkt op het eerste gezicht ongekend populair. Op de site staan bijna negen miljoen mensen geregistreerd. Ruim vijf miljoen van hen is regelmatig actief op Hyves, volgens het bedrijf zelf de bestbezochte site van Nederland. Hyven is inmiddels, zes jaar na de oprichting van het bedrijf, een Nederlands woord geworden en ook krabbelen (een berichtje sturen) is bekend.
Maar aan het succes wordt inmiddels flink gemorreld. ,,Steeds meer mensen stappen over op Facebook”, zegt analist Ed Achterberg van Telecompaper. ,,Dat is veel groter, zeker in het buitenland. Hyves heeft nu veel last van concurrentie”.
Concurrentieslag
En deze concurrentieslag lijkt Hyves op dit moment te verliezen. ,,Cijfers zijn moeilijk te achterhalen, maar uit de banche komen berichten dat Hyves het momentum kwijt is”, vindt internetjournalist Alexander Klöpping. ,,De trend is er een van ‘alle hippe mensen zitten op Facebook”’.
Volgens Hyves ligt de gemiddelde leeftijd van de gebruikers op 31 jaar, maar de site wordt steeds meer gezien als ,,een ding voor kinderen”, aldus Klöpping. Er zijn volgens hem ook andere redenen om van netwerksite te wisselen. ,,Sommige mensen vinden de spelletjes op Facebook leuk. Anderen vinden het makkelijker om buitenlandse vrienden op Facebook te ontmoeten”.
Afnemende populariteit
Gezien de afnemende populariteit hadden de eigenaren de site volgens deskundigen een jaar eerder voor een hoger bedrag kunnen verkopen. ,,Maar zoals de zaken er nu voorstaan, zullen ze heel blij zijn dat ze nu gecashed hebben'', aldus Klöpping.
Het zal voor Hyves dan ook ,,hard werken'' worden om relevant te blijven, denkt hij. Daarbij kunnen ze de hulp van TMG, dat al eigenaar is van sites als geenstijl.nl, jaap.nl en relatieplanet.nl, goed gebruiken. ,,Er zijn voor Hyves veel voordelen te halen in de combinatie met andere sites van TMG.''
Advertenties aantrekken
Hyves zal met TMG ook sneller meer geld kunnen verdienen aan gebruikers, denkt Achterberg. Advertenties aantrekken is iets wat TMG volgens hem ,,goed kan''.
TMG ziet de aankoop van Hyves als een grote stap naar de verwezenlijking van verdere internetambities. Door middel van de netwerksite hoopt TMG de andere sites van het concern zoals speurders.nl beter te positioneren.
TMG-content
Gebruikers van Hyves zullen op korte termijn echter nog niet overspoeld worden door TMG-content. ,,Het is TMG er alles aan gelegen om zo weinig mogelijk te veranderen'', denkt Köpping. ,,Eerder is gebleken dat als er plotseling veel wordt omgegooid, mensen massaal weglopen. Dat zou dus niet zo slim zijn''.
Ook voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens hoeven Hyvers niet bang te zijn. Achterberg: ,,TMG kan zich wat dat betreft geen misstap veroorloven. Ze zullen in alles heel voorzichtig opereren".
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl